NP Una + podzemni aerodrom Željava 28.-29.06.2025.
NP Una + podzemni aerodrom Željava 28.-29.06.2025.
Nacionalni park Una je jedan od četiri nacionalna parka u BiH. Smješten je na njenom krajnjem sjeverozapadnom dijelu, na području općine Bihać i Unsko - sanskog kantona. Površina mu je 19.800 Ha, a nacionalnim parkom proglašen je 2008. godine. Una kao najveća prirodna vrijednost po kojoj je Nacionalni park i dobio ime, izvire u selu Donja Suvaja ispod planine Stražbenice u RH. U gornjem toku, od izvora do Bihaća ukupan pad iznosi skoro 3 metra po kilometru. U ovom dijelu Una nosi obilježja planinske rijeke i njeni sedronosni slapovi, otoci, bukovi i vodopadi predstavljaju prave bisere ljepote između kojih se posebno ističu veliki vodopad u Martin Brodu i Štrbački buk. Zahvaljujući takvoj konfiguraciji, Una je vrlo atraktivno mjesto za aktivnosti na vodi, pa se na području parka može naći više rafting/kajak/kanu centara koji obogaćuju njegovu ponudu.
Službeni naziv podzemnog vojnog aerodroma Željava je Objekt Klek 505. Građen u potpunoj tajnosti za vrijeme Hladnog rata, Objekt Klek 505 bio je najskuplja investicija bivše Jugoslavije (procjene se kreću od 2,5 do 5 milijardi dolara). Cijeli aerodrom može se podijeliti u 3 cjeline i to: baza-kasarna, piste i tuneli.
Baza - kasarna je impresivan kompleks zgrada, strateški osmišljen i izgrađen funkcionirao je kao potpora i logistika važnijem dijelu aerodroma- tunelima.
Tunelski sustav je vrlo velik i složen, te se proteže na 3.5 kilometara u planini Plješivica. Sklop tunela međusobno je povezan u obliku slova M i ima ukupno 4 ulaza/izlaza za avione.
Piste započinju iz samih izlaza svih tunela i tvore mrežu uzletno-sletnih staza. Ukupno je izgrađeno 5 pista. Piste su dužine od 2,5 km do 2,8 km i međusobno su povezane. Radi obrane uz piste je sagrađena i protuzračna obrana u vanjskim dijelovima kako bi se aerodrom mogao braniti i sa zemlje. Piste su u izvrsnom stanju osim na nekoliko mjesta koja su uništena eksplozivom 1992. godine prilikom povlačenja JNA iz Željave.

Plan puta
PRVI DAN
Krećemo iz Zagreba u 7:30 sati i uz jedno stajanje (plus granica) oko podneva stižemo u Martin Brod. Tu nas prvo čeka Mali slap, pa nastavljamo Martinom stazom (jedan dio je prava planinarska staza, čak malo zahtjevna) prema Velikom slapu, a usput je i jedan lijepi vidikovac na Unu, te eko veš mašina i mlin. Prirodna "eko" veš mašina je i dan - danas u upotrebi, a služi uglavnom za pranje velikih stvari koje ne stanu u običnu veš mašinu. I ona i mlin nalaze se na privatnom posjedu gdje za simboličnu cijenu možemo vidjeti prezentaciju rada jednog i drugog "uređaja". Samo nekoliko minuta hoda dijeli nas od dolaska na Veliki slap, koji je u naravi impresivno mnoštvo isprepletenih slapova. Nakon razgleda slapa i fotografiranja iz svih kuteva, napravit ćemo pauzu u jednom od obližnjih kafića/restorana. Potom krećemo (vozilom) prema najvećoj Unskoj atrakciji, 23,5 m visokom Štrbačkom buku. Sama visina slapa nije toliko impresivna koliko bogatstvo i snaga vode oko samog slapa. Tu je još mnoštvo manjih slapova i brzaka koji oslikavaju silinu Une na tom dijelu. Nakon uživanja na Štrbačkom buku krećemo na večeru, a nakon toga idemo prema našem prenoćištu.
DRUGI DAN
Ustajanje i doručak. Nešto prije 9 sati krećemo prema rafting centru do kojeg nam je potrebno cca pola sata vožnje. Rafting kreće u 10 sati. U ponudi su dvije trase, lakša i teža/žešća. Ova druga, teža, kreće ispod samog Štrbačkog buka, traje cca 3 sata, a duga je 15 km, od čega je 7 km brzaka i slapova, a drugi dio je laganiji, uz više odmora, skakanja i kupanja. Ona prva, lakša, duga je 13 km i traje oko 2,5 sata. Nakon raftinga čeka nas odmor i ručak u rafting centru. Poslije ručka krećemo prema Hrvatskoj i podzemnom aerodromu Željava. Tamo će nas čekati lokalni vodič koji će nas provesti kroz ostatke baze-kasarne i kompleks tunela. Čut ćemo i priču koja stoji iza ovog izuzetnog mjesta. Razgled aerodroma sa vodičem traje cca 2 sata. Poslije još možemo popiti piće uz popularni avion Douglas C-47 koji se nalazi nešto prije ulaska u sami kompleks. Povratak u Zagreb očekuje se u večernjim satima.
Lokacije
Polazak
Kondicijska zahtjevnosti
K1 - Lagano | Manje od 5 sati hoda |
K2 - Umjereno zahtjevno | 5 - 7 sati hoda |
K3 - Zahtjevno | 7 - 9 sati hoda |
K4 - Vrlo zahtjevno | Više od 9 sati hoda |
Tehnička zahtjevnost
T1 - Nezahtjevno | Hodanje bez upotrebe ruku i pomagala |
T2 - Umjereno zahtjevno | Hodanje i povremena upotreba ruku, lagano penjanje |
T3 - Zahtjevno | Povremeno penjanje uz upotrebu ruku i pomagala (klinovi i čelična užad). Zimi upotreba dereza i cepina po potrebi |
T4 - Vrlo zahtjevno | Duže i zahtjevnije staze osiguranih puteva, stalno penjanje. |
Popis stvari koje bi bilo dobro imati sa sobom
- Gojzerice ili planinarske tenisice
- Jakna, flis, rukavice
- Kapa ili marama, sunčane naočale
- Kupaći kostim
- Planinarski štapovi (tko želi)
- Sendviči (ili nešto drugo), slatkiši, suho voće, energetske pločice
- Voda, 1 L
- Osobna iskaznica ili putovnica – OBAVEZNO
Cijena uključuje
- Prijevoz putničkim kombijem (8 putnika)
- Troškove cestarine i goriva
- Noćenje u apartmanu/kući u Bihaću
- Ulaznice u NP Una (Štrbački buk i Martin Brod)
- Vodiča i organizaciju izleta
- Jamčevno osiguranje
- PDV
Cijena NE uključuje
- Osobnu potrošnju (kava, piće, hrana)
- Rafting na Uni (51€ ili 41€, zavisno od izbora trase)
- Vodiča za aerodrom Željava (10€)
MOUNTAIN & FOREST TRAVEL d.o.o.
10000 Zagreb
IBAN: HR1724020061101070196
Odazivom na izlet, svaki pojedinac potvrđuje da je upoznat sa uvjetima izleta, te da ispunjava zdravstvene i fizičke uvjete za sigurno sudjelovanje na izletu.